نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه هنر تهران
2 دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور تهران مرکز
چکیده
مقالة حاضر در مورد بررسی کارکرد نشانههای صوتی و ترفندهای گفتمانی در متون تبلیغات بازرگانی رادیویی است. هدف از این تحقیقِ توصیفی این بود که ببینیم برای انتقال معانی صریح و ضمنی این متون از چه فنون و امکانات شنیداری بهره برداری میشود.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یازده نمونة تبلیغ رادیویی حاکی از آن است که در طراحیِ متونِ چند لایهایِ تبلیغات رادیویی، لایههای مختلفی که خاص این رسانه شنیداری است، یعنی لایههای گفتار، موسیقی و صداهای محیطی برای درک و نیز ترغیب شنونده به خرید کالاها یا استفاده از خدمات، بهکار گرفته میشوند و نیز ترفندهای گفتمانی و نقش ترغیبی زبان در این میان نقشی اساسی ایفا میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study of Textual and Communicative Functions of Radio Advertisements
نویسندگان [English]
1
2
چکیده [English]
This article mainly aims at studying the functions of audio signs and discourse strategies in radio advertisements. In fact, we are going to know that for denotation and connotation meanings of these texts, which sonic techniques and facilities have been used.
The results of 11 radio advertisements analysis show that in designing of these multi-layer texts, different sonic layers such as speech, music and sound effects are used to pursue listener to purchase goods or use advertised services. Also discourse factors and persuasive function of language play main role in this process.
به فایل پی دی اف مراجعه شود.