واکاوی محتوای نوشتاری «پارسا» بر اساس شاخص‌های ارزیابی کانینگزورث

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

2 دانشجوی کارشناسی ارشد آزفا

چکیده

نوشتن به‌عنوان مهارتی مهم در زبان آموزی همواره مورد توجه مؤلفان و مدرسان کتابهای آموزش زبان فارسی بوده است؛ ازاین‌رو بخشی از کتاب های پارسا به این مهارت اختصاص ‌یافته است. در این پژوهش نگارندگان برآنند تا با استفاده از 9 شاخص‌ ارزیابی کانینگزورث (1995) در «مهارت نوشتن» کتاب «نوشتن پارسا» را بررسی کنند. شیوۀ تحلیل در این پژوهش توصیفی بوده و تلاش می کند تا با سؤالات توصیفی از 30 مدرسِ زبان فارسی که کتاب نوشتن را تدریس می کنند، جایگاه این مهارت را در این منبع آموزشی به لحاظ استانداردهای تهیه و تدوین مشخص نماید. بدین منظور پرسش‌نامه‌ای 9 سؤالی بر اساس 9 شاخص کانینگزورث و با استفاده از طیف لیکرت ۵تایی طراحی و در اختیار مدرسان قرار گرفت. تحلیل داده های به دست آمده نشان داد که نتایج آزمون تی تک نمونه ای در 7 شاخص از 9 شاخص ارزیابی کانینگزورث در محتوای نوشتاری «پارسا» معنی‌دار است. اما در 2 شاخصِ دیگر معنی دار نیست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content Analysis of Writing section of PARSA textbook based on Cunningsworth's Evaluation Features

نویسندگان [English]

  • Seyyed Behnam Alavi Moghaddam 1
  • seyyed Hossein Mosavi Harami 2
  • Seyyed Sadegh Mirmohammadi Azizi 2
1 OERP
2 دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده [English]

Writing as an important skill in language learning has always been the focus of the authors and teachers of Persian language teaching books; Therefore, a part of Parsa's books is dedicated to this skill. In this research, the authors intend to use the nine evaluation indicators of Cunningsworth (1995) in "Writing Skills" to examine the book " Parsa". The method of analysis in this research is descriptive and tries to determine the position of this skill in this educational resource in terms of preparing and editing standards with descriptive questions from 30 Persian teachers who teach writing books. For this purpose, a 9-question questionnaire based on Cunningsworth's 9 indicators and using a 5-point Likert scale was designed and provided to teachers. The analysis of the obtained data showed that the results of the sample T-Tech test are significant in 7 out of 9 indicators of Cunningsworth evaluation in the written content of "Parsa". But it is not significant in other 2 indicators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parsa Textbook
  • Teaching Persian to Non persian Speakers
  • Writing Skill
  • .Cunningworth evaluation indicaters