نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 استاد زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 استاد زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل استعارههای گذرایی در بخش شنیداری کتابهای آموزش زبان تافل میپردازد. در این راستا سه کتاب رسمی آموزش تافل (مجموعاً چهارده آزمون، هرکدام شامل شش متن مکالمه و سخنرانی) با رویکرد توصیفی و تحلیل محتوا بررسی شد. ابتدا بندهای این 84 متن استخراج و سپس استعارههای گذرایی در آنها شناسایی و بهلحاظ نوع و بسامد مقایسه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد: 1) استعارۀ گذرایی در متنهای سخنرانی (با 68% فراوانی) بسامد بالاتری از متنهای مکالمه دارد؛ 2) دو فرایند مادی (با فراوانی 38%) و رابطهای (با فراوانی 28%) بهترتیب دارای بیشترین بسامد نسبت به سایر فرایندها در معنای استعاری هستند. نتایج آزمون من-ویتنی نشان داد تعداد استعارۀ گذرایی در بخش سخنرانی از بخش مکالمه بهطور معنادار فراوانی بیشتری دارد. لذا استفادۀ بیشتر از متن سخنرانی در بخش شنیداری تافل آن را در سنجش توانش ارتباطی و استعاری داوطلبان کارآمدتر مینماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Transitivity Grammatical Metaphors in the TOEFL Listening Module: A Systemic Functional Grammar
نویسندگان [English]
1 Tarbiat Modares University
2 Professor, Linguistics Dept., Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
3 Tarbiat Modares University
چکیده [English]
The present study aims to analyze the Transitivity Metaphors in the listening module of the TOEFL books. In this regard, the present study with a qualitative content analysis method investigated three official iBT TOEFL books (including fourteen tests, and each test includes six texts in the form of conversation and lecture). First, we identified each clause of these 84 texts. Then, Transitivity Metaphors were extracted, analyzed and compared in terms of type and frequency. The results indicated that: 1. Transitivity metaphors entail a higher frequency in lecture texts (68%). 2. Two processes have the highest frequency in metaphorical and incongruent meaning: material processes (38%) and relational process (28%), respectively. The results of the Mann-Whitney U test showed Transitivity Grammatical Metaphors are significantly more frequent in the lecture section. So, applying more lecture texts in the listening parts makes TOEFL tests more efficient to measure communicative and metaphorical competence of volunteers
کلیدواژهها [English]