نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبانشناسی، دانشکدهٔ ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
2 گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکدهٔ ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
3 گروه زبانشناسی، دانشکدهٔ ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تطبیقیِ واژگان پایه در کتابهای آموزش زبان فارسی تألیف احمد صفارمقدم (1387) و آموزش فارسی به فارسی تألیف احمد زهرایی و همکاران (1392) با کتاب واژگان پایۀ فارسی از زبان کودکان ایرانی تألیف نعمتزاده و همکاران (1390) میپردازد. روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی است و برای گردآوری دادهها، واژههای موجود در جلدهای اول، دوم و سوم کتاب صفارمقدم و واژههای موجود در جلدهای اول، دوم و سوم کتاب زهرایی و همکاران استخراج و در نرمافزار اکسل تایپ و سپس بهصورت الفبایی مرتب شد. در مرحلۀ بعد، واژههای تکراری در هر دو مجموعه حذف شد. بررسی واژههای باقیمانده به این روش انجام شد که اگر واژۀ تایپشده، در کتاب نعمتزاده و همکاران موجود بود، برای آن واژه کد (1) و در غیر اینصورت کد (0) قید شد. سپس واژهها براساس کدهای مربوطه مرتب شدند و تعداد واژههای موجود در هر سری از کتابها شمارش و با واژگان پایه تطبیق داده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مجموعۀ جلدهای اول، دوم و سوم کتاب صفارمقدم با دارابودن 237 واژۀ پایه تنها 69/47 درصد واژگان پایۀ مبنا را پوشش میدهد، درحالیکه، مجموعۀ جلدهای اول، دوم و سوم کتاب زهرایی و همکاران با دارابودن 422 واژۀ پایه، 9/84 درصد واژگان پایه را پوشش میدهد. واژگان مورد استفاده در مجموعۀ تألیفیِ زهرایی و همکاران نسبت به مجموعۀ تألیف صفارمقدم بهتر میتواند نیازهای اولیۀ واژگانی فارسیآموزان را برآورده کند. بنابراین، میتوان بیان کرد که مجموعۀ جلدهای اول، دوم و سوم آموزش فارسی به فارسی تألیف زهرایی و همکاران (1392) نسبت به مجموعۀ جلدهای اول، دوم و سوم آموزش زبان فارسی تألیف صفارمقدم (1387) برای آموزش واژگان مناسبتر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The study of basic lexicon in Persian language learning books for non-Persian language learners and compare them with basic lexicon of Iranian Persian learners
نویسندگان [English]
1 Assistant professor of linguistics, Payame Noor University
2 Payam-e-Nour University
3 Department of linguistics, faculty of literature and foreigh languages, Payame Noor University
چکیده [English]
Present study aims to compare the basic vocabularies in the Persian language-teaching book, written by Ahmad Saffar Moghaddam (2008), and the Persian language-teaching book, written by Ahmad Zahraei et al. (2013) with emphasis and comparing with the Basic Vocabularies of Iranian learners’ book by Shahin Nematzadeh et al. (2011). In the present study, the vocabularies in the first, second and third volumes of Persian Language Teaching book by Saffar Moghaddam (2008) and the vocabularies in the first, second and third volumes of Persian Language Teaching book by Ahmad Zahraei et al. (2013) were studied. The research method was descriptive-analytic and for collecting data, the vocabularies of the studied books were extracted and stored in Excel software, then sorted alphabetically. In the next step, repetitive words were removed from all volumes. The study of the words was done in the following way. If the extracted word existed in the basic vocabularies book of Nematzadeh et al., it received code (1), otherwise it received code (0). Then the vocabularies were sorted according to the relevant codes and the number of words in each series of books was counted and adapted to the basic vocabularies. The results of the study showed that the first, second and third volumes of Persian Language Teaching, written by Ahmad Saffar Moghaddam with 237 basic vocabularies, cover only 47.69% of the basic vocabularies of Ne’matzadeh et al. (2011), while the first, second and third volumes of Persian Language Teaching, written by Ahmad Zahraei et al. (2013) with 422 basic vocabularies, cover 84.9% of the basic vocabulary of Ne’matzadeh et al. (2011). It can be concluded that the first, second and third volumes of Persian Language Teaching book Ahmad Zahraei et al. (2013) are more suitable for teaching vocabularies to Persian learners than the first, second and third volumes of Persian Language Teaching book by Saffar Moghaddam (2008).
کلیدواژهها [English]