نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه فردوسی مشهد
2 کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
بهرهگیری از فرایندهای واجی در نخستین سالهای رشد گفتار کودکان موجب میشود تا بتوانند کلمات را آسانتر تلفظ کنند. این پژوهش توصیفی- تحلیلی با هدف بررسی فرایندهای واجی کودکان فارسیزبان 4 تا 7 سالۀ کمشنوای دارای سمعک صورت گرفته است. آزمودنیهای این پژوهش 15 کودک یکزبانۀ فارسیزبان دچار کمشنوایی قبل از فراگیری زبان با توانایی برقراری ارتباط شفاهی و بدون هیچ نوع اختلال جسمی، ذهنی و عاطفی- روانی هستند. ابزار این پژوهش، نسخة فارسی آزمون واجی از مجموعة ارزیابی تشخیصی آوایی و واجی و بررسی روایی و پایایی آن در کودکان تهیهشده توسط ظریفیان و همکاران(1392) است که روایی و اعتبار آن مورد تأیید است. برای تعیین فرایندهای واجی از آزمون تصویری واجی (PPT) که یکی از آزمونهای مجموعة ارزیابی تشخیص آوایی و واجی است، استفاده شده که توسط آن فرایندهای واجی کودکان در مقولههای تضعیف، همگونی، ناهمگونی، درج، حذف، قلب و کشش جبرانی جمعآوری و بررسی شده است. با توجه به نتیجة بهدستآمده از این تحقیق، در گفتار کودکان کمشنوای دارای سمعک، فرایندهای واجی حذف و همگونی بیشترین بسامد وقوع را دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Phonological Processes of the Speech of 4-7 Year-old Hearing Impaired Children Using Hearing Aids in Mashhad
نویسندگان [English]
1
2
چکیده [English]
Hearing and speech are two important elements in establishing a natural and practical human communication. In early years of language learning, children take advantage of phonological processes to pronounce words more simply. The purpose of the present research is to review phonological processes used in the speech of hearing impaired children who use hearing aids. This descriptive-analytic research was conducted on 15 hearing impaired Persian speaking children of 4 to 7 years old who had no visual, physical, emotional, mental or psychological impairment. The Persian phonological test (PPT) was conducted on these monolingual Persian speaking children. PPT is a test to assess phonological understanding in which the linguistic data is collected by pronouncing the name of different pictures by examinees. The results of this study show that phonological processes used by these children are: lenition, deletion, insertion, assimilation, dissimilation, metathesis and compensatory lengthening. The processes of deletion and assimilation had high frequencies in the speech of these children.
کلیدواژهها [English]
فایل پی دی اف را دریافت نمایید