نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2 دانشگاه پیام نور
3 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
4 دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
با وجود اهمیت مطالعات میانرشتهای در سرتاسر جهان، تاکنون مطالعهای در زمینۀ ماهیت و روند میانرشتهایشدن در زبانشناسی ایران انجام نشده است و به همین دلیل، نگارندگان مقالۀ حاضر کوشیدهاند تا خلأ پژوهشیِ مذکور را با رویکردی کمّی رفع نمایند. پیکرۀ فراهمشده برای مطالعۀ حاضر شامل 1859 مقالۀ مستخرج از 47 نشریۀ علمی-پژوهشی است. نگارندگان با تکیه بر عنوان، کلیدواژهها و گاه متن مقاله، تکتک مقالات را در پانزده حوزه و/ یا هفت میانرشتهای طبقهبندی کردند. شناسایی 1353 مقاله (73درصد از کل مقالات) با ویژگی میانحوزهای یا میانرشتهای نشان داد که دانش زبانشناسی در ایران، همگام با سایر علوم در دیگر نقاط جهان میانرشتهای شده است. براساس یافتهها، «نحو» پربسامدترین و پرنفوذترین حوزه، و «ادبیاتوزبانشناسی» نیز پربسامدترین و پرنفوذترین میانرشتهای است. بررسی تعاملِ تقاطعیِ حوزهها و میانرشتهایها حاکی از آن است که بالاترین میزان تعامل به حوزۀ «تحلیل گفتمان» با میانرشتهایِ «ادبیاتوزبانشناسی» اختصاص دارد. متغیر وابستگی سازمانیِ نویسندگانِ مقالات نشان میدهد که درمجموع، 127 دانشگاه و مرکز آموزشی و پژوهشی در نگارش مقالاتِ پیکرۀ مورد مطالعه نقش داشتهاند و البته سهم دانشگاهها کاملاً نامتوازن است، بهطوری که اعضای هیئت علمی و دانشجویان 10 دانشگاه، در تألیف 72 درصد از مقالات نقش داشتهاند و 28 درصد باقیمانده توسط محققان 117 دانشگاه ارائه شده است. بررسی دادهها، با تکیه بر متغیر زمان، نیز نشان میدهد که در 25 سال گذشته میزان میانرشتهایشدن بهگونهای چشمگیر افزایش یافته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Inter-field studies and interdisciplinarity in research articles in Iranian linguistics
نویسندگان [English]
1 Ph.D. student of linguistics, Islamic azad University, Olum Tahghighat branch
2 Payame Noor University
3 Institute for Humanities and Cultural Studies
4 Tarbiat Modares University
چکیده [English]
In spite of the significance of interdisciplinary studies throughout the world, the nature and trend of interdisciplinarity seems to be under-researched in Iranian linguistics. To address the issue, the authors of the present study attempted to investigate this trend quantitatively. The corpus of the study includes 1859 articles from 47 peer-reviewed journals. Taking the article titles, their keywords and sometimes their body into account, the articles were classified into 15 fields and/or 7 interdisciplinary areas. The number of inter-field or interdisciplinary articles, calculated as 1353 (73%), suggested that like other sciences in the world, Iranian linguistics is undergoing an interdisciplinarity process. 'Syntax' and 'Literature & Linguistics' were identified as the most frequent and the most influential fields subject to interdisciplinarity respectively. The intersection of the fields and interdisciplinaries indicates that the interaction between the field 'discourse analysis' and the interdisciplinary 'Literature & Linguistics' is the highest in the corpus. The affiliation of the articles' authors showed that they are from 127 universities and/or educational and research-based institutions. The share of universities is completely unbalanced, as the faculty members and students of 10 universities have contributed 72 percent of the corpus articles. With respect to the time variable, it is confirmed that the degree of interdisciplinarity has grown significantly within past 25 years.
کلیدواژهها [English]
فایل پی دی اف را دریافت کنید.