نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه الزهرا
2 آموزش و پرورش استان کرمان
چکیده
این پژوهش، به توصیفِ کاربردِ انواع بند، آرایش واژگانی و دستگاههای مربوط به آن، در نوشتار دانشآموزانِ پایههای دوم تا پنجم ابتداییِ شهر کرمان میپردازد. چارچوبِ نظری پژوهش، نظریة نقشگرای مقوله و میزان هلیدی (1961) است، که باطنی (1348)، بر روی زبان فارسی پیاده کرده است. نتایج بهدستآمده، حاکی از این است که در ظهور ساختهای نحویِ نوشتاری نیز، همچون گونۀ گفتاری، سلسلهمراتب وجود دارد. و ساختهای پیچیده و نشانداری مانند جملات پرسشی، منفی، مجهول و ساختهای چندمتممی، دیرتر در نوشتار دانشآموزان ظاهر میشوند، و از بسامد وقوع کمتری نیز برخوردارند. ظهور بسیاری از ساختهای نحویِ پیچیده، و افزایش کاربرد آنها، در جریان افزایش پایة تحصیلی، نقش مثبت آموزش را در پیشرفت گونة نوشتاریِ زبان، در نزد دانشآموزان، نشان میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Clause Types, Systems and Word Order in the Writings of Second to Fifth Grade Elementary School Girls in Kerman
نویسندگان [English]
1
2
چکیده [English]
This descriptive study examined the use of clause, its word order and its three systems in four thousand written clauses produced by second to fifth grade elementary school girls in Kerman. Bateni’s adaptation of Halliday's functional scale and category to the Persian language was used as the framework of the study. The results demonstrate a hierarchy in the production of written syntactic structure by the subjects. Similar to the spoken language, complex and marked structures such as questions and passives, are produced later and less than simple and unmarked ones. With regard to the advent of complex structures and the increase of their use, the role of education in the development of written language among these students seems to be positive.
کلیدواژهها [English]
فایل پی دی اف را دریافت نمایید.