کانونی‌سازی در زبان فارسی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

زبان فارسی ازجمله زبان‌هایی است که در آن کانونی‌سازی[1] رخ می‌دهد. درنتیجۀ رخ‌دادِ این پدیده، که نمونه‌ای از قلبِ نحوی[2] به‌شمار می‌رود، سازۀ نحویِ کانونی شده یا در سطح ساخت ظاهری جابه‌جا می‌شود و یا در سطحِ صورتِ منطقی به جایگاهِ شاخصِ فرافکنِ کانون. یافته­ها  نشان می‌دهد که: (الف) حرکت کانونی‌سازی، قبل از بازنمون[3]، ضرورتاً منجر به خوانشِ تقابلی نمی‌شود، (ب) کانونی‌سازی شامل حرکتِ کلِ سازة کانونی‌شده در سطح منطقی است، و فقط حرکتِ مشخصة کانون نیست، آن‌‌گونه که در ادبیاتِ مربوط ادعا شده است. (ج) در زبانِ فارسی، کانونی‌سازیِ تقابلیِ[4] دو سازۀ نحویِ ذاتاً غیرکانونی نیز امکان‌پذیر است.



[1]. focusing


[2]. scrambling


[3]. spell-out


[4]. contrastive focusing

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Focusing in Persian

نویسندگان [English]

  • Ali Darzi 1
  • Mojgan Homayounfar 2
1
2
چکیده [English]

In Persian, focusing triggers scrambling in which the focused element moves to the specifier of focus projection either in spell-out or in logical form. The results of a study which checked this hypothesis showed that first of all contrastive reading is not the only reading of the focused phrase when focusing happens in spell-out; secondly, contrary to what is reported in the related literature, when focusing happens in LF, both the focused phrase and the focused feature are able to move; and thirdly, the movement of more than one non-inherently focused element is permissible in surface structure of sentences in Persian.

کلیدواژه‌ها [English]

  • focus
  • wh-phrase
  • information focus
  • contrastive focusing
  • prosodic feature

فایل پی دی اف را دریافت نمایید

راسخ‌مهند، محمد. (1384). “بررسی انواع تأکید در زبان فارسی”. زبان و زبان‌شناسی، شمارۀ یک، 19- 5. ## Buring, D. (1997). The meaning of Topic and Focus. London: Routledge.## Chomsky, N. (1971). Problems of Knowledge and Language. NewYork: Pantheon Books.## Chomsky, N.(1995). The Minimalist Program. Cambridge/London: The MIT Press. ## Gundel, J.K. (1988). Universals of topic-comment structure. In M. Hammond et al, (eds.) Studies in Syntactic Typology. John Benjamins, 209-239. ## Gussenhoven, C. (2003). “Types of Focus in English”. Netherlands: University of Nijmegan Publications. ## Horvath, J. (1986). Focus in the theory of Grammar and the Syntax of Hungarian. Dordrecht: Forris. ## Jackendoff, R. (1972). Semantic Interpretation in Generative Grammar. Cambridge: MIT Press. ## Kahnemuyipour, A. (2001). "On Wh-Questions in Persian". Canadian Journal of Linguistics. 46(1/2), 41-61. ## Kahnemuyipour, A.(2005). A minimalist approach to Scrambling, Evidence from Persian. Berlin: Mouton de Gruyter. ## Kiss, K.E. (1995). Discourse Configurational Languages. New York: Oxford University Press. ## Richards, N. (1997). What Moves Where in What Language? PhD dissertation, Department of Linguistics and Philosophy, MIT. ## Richards, N.(1998).Identificational Focus and Information Focus”. Language 74, 245-273. ## Rizzi, L. (1997).The Fine Structure of the left periphery”. In Haegeman (ed.), Elements of Grammar. Dordrecht: Kluwer, 281-337. ## Rochemont, M.S. (1986). Focus in Generative Grammar. Vancouver: University of British Colombia. ## Rooth, M. (1985). Association with focus. Ph.D. dissertation, Massachusetts University at Amherst. ## Ross, J. (1967). Constraints on Variables in Syntax. Unpublished Ph.D. dissertation, Cambridge: MIT. ## Sadat Tehrani, N. (2007). Intonational System of Persian. Unpublished Ph.D. dissertation, University of Manitoba. ## Selkirk, E. (1995).Sentence Prosody: Intonation, Stress and Phrasing”. In Goldsmith (ed.), The Handbook of Phonological Theory. Oxford: Blackwell, 550-570. ## Szabolcsi, A. (1997). "Strategies in Scope Taking". In Szabolcsi (ed.), Ways of Scope taking. Dordrecht/Boston:Kluwer. ## Vallduvi, E. & M. Vilkona. (1998).On Rheme and Kontrast”. In Culicover & McNally (eds.), The Limits of Syntax. New York: Academic press, 79-108. ## Zubizarretta, M.L. (1998). Prosody, Focus and Word Order. Cambridge: MIT Press. ## Zubizarretta, M.L. & J.R.Vergnaud. (2000). “Phrasal Stress and Syntax”. Ms. University of Southern California. ##