ملاحظاتی در باب ارتقای کیفیت فرهنگ‌های یک‌زبانة زبان‌آموز انگلیسی و فارسی: رویکردی پیکره‌بنیاد

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.30465/lsi.2025.47542.1724

چکیده

چکیده: هدف مقالة پیش‌رو این بود تا از منظر مبانی نقد فرهنگ که از سوی مالکیل (۱۹۹۳) مطرح شد و نیز با اتخاذ رویکردی پیکره‌بنیاد، پنج فرهنگ یک‌زبانة زبان‌آموزِ انگلیسی و فارسی معتبر یعنی فرهنگ انگلیسی معاصر لانگمن (LDOCE)، فرهنگ پیشرفتة زبان‌آموز آکسفورد (OALD)، فرهنگ پیشرفتة زبان‌آموز کمبریج (CALD)، فرهنگ همایندهای آکسفورد (OCD) و فرهنگ زبان‌آموز پیشرفتة فارسی (عاصی، ۱۳۹۸) را از نظر شیوة عرضة اطلاعات (معیار سوم مالکیل) مورد واکاوی قرار دهد. برای این منظور، مدخل‌هایی به همراه زیرمدخل‌‌هایشان از فرهنگ‌های انگلیسی فوق به‌عنوان نمونه مطرح و سپس بر مبنای داده‌های موجود در پیکرة انگلیسی امریکایی معاصر (COCA) به بوتة نقد گذاشته شدند. سپس ضمن برشمردن ایراداتی در هشت دسته، به علت بروز آنها اشاره شد. نهایتاً ضمن طرح پیشنهاداتی برای ارتقای کیفیت این فرهنگ‌ها، نقش زبان‌شناسی پیکره‌ای و شیوة بهره‌مندی از آن در ارتقای فرهنگ‌های یک‌زبانة زبان‌آموز انگلیسی و فارسی و متعاقباً کاهش خطاهای فرهنگ نویسی مطرح شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Some Remarks on Promoting the Quality of English and Persian Monolingual Learner's Dictionaries: A Corpus-based Approach

نویسنده [English]

  • Abolfazl Alamdar
Department of Linguistics, Faculty of Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract: The aim of the present article was to examine five authentic English and Persian monolingual learner's dictionary, namely Longman Dictionary of Contemporary English (LDOCE), Oxford Advanced Learner's Dictionary (OALD), Cambridge Advanced Learner's Dictionary (CALD), Oxford Collocations Dictionary (OCD), and Advanced Learner's Persian Dictionary (Assi, 2019) from the perspective of dictionary criticism basics proposed by Malkiel (1993) and by adopting a corpus-based approach, in terms of information presentation criterion (Malkiel's third criterion). For this purpose, entries along with their sub-entries from the above-mentioned dictionaries were presented as examples and then based on the data available in the Corpus of Contemporary American English (COCA) they were criticized. Then, while enumerating defects in eight categories, the reason for their occurrence was pointed out. Finally, the role of corpus linguistics and the way to benefit from it in promoting English and Persian monolingual learner's dictionaries and subsequently reducing dictionary-making errors were put forward.

کلیدواژه‌ها [English]

  • lexicography
  • learner's dictionary
  • corpus
  • dictionary criticism