بررسی اثربخشی استفاده از سامانده‌های ترسیمی در آموزش درک‌مطلب زبان فارسی به فارسی‌‎آموزان غیرایرانی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 بنیاد سعدی

2 --

10.30465/lsi.2025.49278.1768

چکیده

خواندن و درک مطلب یکی از اهداف آموزشی هر برنامه درسی است که راهبردهای مختلفی برای تدریس آن به‎ کار گرفته می ‎شوند. سامانده ‎های ترسیمی، یکی از این راهبردها هستند که ریشه در نظریه طرحواره ‎ها دارند و هدف آنها سازماندهی و ارائه دانش است. پژوهش حاضر، به منظور تعیین تأثیر راهبرد سامانده‎ های ترسیمی بر پیشرفت مهارت خواندن و درک مطلب فارسی‎آموزان خارجی انجام گرفت. این پژوهش از نوع کمی و شیوه گردآوری اطلاعات آن نیز به صورت میدانی است. آزمودنی‎های این پژوهش شامل 15 نفر از فارسی‎آموزان سطح میانی و فوق میانی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 98_97 در مقطع کارشناسی‎ارشد رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‎زبانان در دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به تحصیل بودند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش متون آموزشی، آزمون‎های درک مطلب و سامانده‎های ترسیمی بود. برای اجرای این پژوهش، ابتدا یک متن فارسی به روش سنتی به آزمودنی‎ها تدریس شد و سپس آزمون درک مطلب از آنها گرفته شد. پس از آشناسازی آزمودنی‎ها با راهبرد سامانده‎های ترسیمی، متن دوم، که سطح دشواری آن مشابه متن اول بود، با استفاده از این سامانده‎ها به آنها تدریس شد و آزمون درک مطلب برای بار دوم از آنها گرفته شد. داده‎های به دست آمده با استفاده از آزمون t زوجی تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از آزمون t زوجی نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان درک مطلب فارسی‎آموزان در روش سنتی و روش سامانده‎های ترسیمی وجود دارد؛ به بیان دیگر هنگام استفاده از سامانده‎های ترسیمی زبان‎آموزان درک مطلب بهتری از متن داشتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of the Impact of Graphic Organizers on Teaching Persian Reading Comprehension to non-Iraninan Persian Learners

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hassan Torabi 1
  • GholamHossein Rezapour 1
  • Moloud Angouraj 2
1 Saadi Foundation
2 --
چکیده [English]

Reading comprehension is one of the learning objectives of all language teaching curricula and for teaching it various strategies are used. One of these strategies is Graphic Organizers (GOs) which have their roots in schemata theory and are used for organizing and presenting knowledge. The current study aimed at investigating the impact of graphic organizers strategy on improving foreign Persian learners reading comprehension. This is a quantitative research being done in an experimental manner.15 intermediate and upper intermediate Persian learners participated in the study who were studying M.A at TPSOL (Teaching Persian to Speakers of Other Languages) for the second half of the 2019-2020 (1397-1398) academic year in Allame Tabataba'i university. The instruments used to gain data are reading texts, reading comprehension tests and graphic organizers. In the first session, a reading text was taught through traditional methods and in the second session after instructing graphic organizers a text with the same difficulty was taught using this strategy. At the end of the sessions a reading comprehension test was conducted for measuring effectiveness of the treatment. The data analyzed using paired t-test and the results showed a significant difference between reading comprehension through traditional instruction compared to graphic organizers strategy, suggesting that employing graphic organizers had facilitated students reading comprehension.

کلیدواژه‌ها [English]

  • reading comprehension
  • curriculum
  • strategy
  • graphic organizers
  • schemata theory