ابوذر، سمیه (1384). بررسی عوامل انسجام بین متنی در نوشتههای دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی شهر تهران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور تهران.
امین، سهیلا (1386). بررسی سبک نگارش دانشآموزان دختر و پسر در مقطع دوم راهنمایی در منطقۀ یک آموزش و پرورش تهران در واحد یادگیری نگارش. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور تهران.
بلور، مریل و توماس بلور (1390). مقدمهای بر روند تحلیل گفتمان انتقادی. ترجمۀ علی رحیمی و امیرحسین شاهبالا، تهران: جنگل.
بهجو، زهره (1377). «طرح کدبندی ابزارهای انسجام در زبان فارسی». فرهنگ. 25و 26، 211-189.
تولان، مایکل (1386). روایتشناسی: درآمدی زبانشناختی- انتقادی. ترجمۀ سید فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، تهران: سمت.
حسننیا، رضا (1380). بررسی کاربرد عوامل انسجام متن در نوشتار دانشآموزان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبانشناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبایی.
حسینی، شهید قلی (1379). تجزیه و تحلیل گفتمانی و متنی غزلیات ترکی ماذون (شاعر قشقایی). پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبانشناسی همگانی، دانشگاه شیراز
رمضانی، احمد (1390). مقایسۀ کاربرد ابزارهای انسجام در گفتمان نوشتاری دانشآموزان عادی و دارای اختلالات یادگیری فارسیزبان شهر تهران. رسالۀ دکتری رشتۀ زبانشناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
رمضانی، احمد، رضا نیلیپور و آتوسا رستمبیک (1392). «مقایسة کاربرد ابزارهای انسجام در بیان نوشتاری دانش آموزان عادی و دارای اختلالات یادگیری فارسی زبان شهر تهران». کودکان استثنایی (پژوهش در حیطۀ کودکان استثنایی). س13، ش1 (پیاپی 47)، 57-43.
زندی، بهمن (1385). زبانآموزی. تهران: سمت.
غلامحسینزاده، غلامحسین و حامد نوروزی (1387). «نقش ارجاع شخصی و اشارهای در انسجام شعر عروضی فارسی». فصلنامۀ پژوهشهای ادبی، 19، 138-117.
غلاملو، مهناز (1380). بررسی و مقایسۀ انسجام دستوری در زبان فارسی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز).
فاسترکوهن، سوزان (1389). درآمدی بر رشد زبان کودک. ترجمۀ فرزاد میر احمدی، تهران: رشد.
کاووسینژاد، سهیلا (1376). «حذف در زبان فارسی». نامۀ فرهنگستان. ش12، 166-146.
کرول، دیوید دبلیو (1391). روانشناسی زبان. ترجمۀ حشمتالله صباغی، تهران: رشد.
محرابی، ایران و محمد دبیرمقدم (1393). «روند رشد کاربرد ابزار انسجام دستوری در کودکان فارسیزبان». زبانشناسی و گویشهای خراسان، س6، ش1 (پیاپی 10)، 23-1.
محمدی، مهدی (1389). بررسی رابطۀ جنسیت با بهکارگیری ابزارهای انسجام دستوری در متون نوشتاری دانشآموزان سال سوم دبیرستان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات).
مؤمنی، آرزو. (1380). تجزیه و تحلیل گفتمانی داستان مدیر مدرسه جلال آلاحمد در دو سطح خرد و کلان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبانشناسی همگانی، دانشگاه شیراز.
همتی راد، زهرا. (1382). تحلیل گفتمانی مجموعۀ یکی بود یکی نبود، نوشته محمدعلی جمالزاده. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبانشناسی همگانی، دانشگاه شیراز.
Badzinski, D. M. (1988). “Cohesion in children's discourse: Assessment of cognitive development”. Journal of Applied Communication Research. 16(2), 113-125.
Chan, Wing-s. (2002)."Age and medium effects on the production of conjunctions in narratives by Cantonese-speaking children." PhD diss., the University of Hong Kong (Pokfulam, Hong Kong).
Halliday, M. A. K. & C. M. I. M. Matthiessen (2004). An Introduction to Functional Grammar. 3rd edition, London: Edward Arnold.
Hickmann, M. (1991). “The development of discourse cohesion: some functional and cross-linguistic issues”. In G. Piéraut-le-Bonniec & M. Dolitsky (eds.), Language bases... discourse bases: Some aspects of contemporary French-language psycholinguistics research. Amsterdam: John Benjamins, 157-185.
Horton-Ikard, R. (2009). “Cohesive adequacy in the narrative samples of school-age children who use African American English”. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. 40(4), 393-402.
Hunt, K. W. (1965). Grammatical Structurse Written at Three Grade Levels. Urbana, IL: National Council of Teachers of English.
Jisa, H. (2000). “Increasing Cohesion in Narratives: A Developmental Study of Maintaining and Reintroducing Subjects in French”. Linguistics. 38(3), 591-620.
Klecan-Aker, J. S., & B. Lopez (1985). “A Comparison of T-Units and Cohesive Ties Used by First and Third Grade Children”. Language and speech. 28(3), 307-315.
Lee, H. R., & S. Lee (2010). “Development of cohesive devices in preschool Korean children”. Communication Sciences & Disorders. 15(3), 298-306.
Ligeza, M. (1997). “Structural and Functional Analyses of Children’s Narrative Texts”. Psychology of Language and Communication. 1(1), 39-52.
Nippold, M. A., I. E. Schwarz, & R. A. Undlin (1992). “Use and Understanding of Adverbial Conjuncts: A Developmental Study of Adolescents and Young Adults”. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 35(1), 108-118.
O’Donnell, R. C., W. J. Griffin, & R. C. Norris (1967). Syntax of Kindergarten and Elementary School Children: A Transformational Analysis. Urbana, IL: National Council of Teachers of English.