Cultural evolutions and intergenerational distinctions in using Language

Document Type : .

Authors

Abstract

Generation change is one of the most important issues in cultural studies. Cultural differences among generations lead to changes in values or value gaps, as researchers interpret it. Language as a social phenomenon is in close relationship with the social structure and value ​​system of society. This paper investigates the reflection of the social and cultural differences between two generations (mothers and daughters) in the use of language. The paper used Lado’s model and applied the descriptive method. Forty subjects participated in the research: 20 middle-aged mothers, and 20 high school and college student girls. Then the value of several words, such as taboo words, religious words, address words, emotional words, slang and catchwords, were examined in both generations. According to the findings, not only the words used in both generations’ speech are different, and the contents and meanings of their messages are also different. Understanding these differences is subject to understand the cultural changes and intergeneration values.

Keywords


فایل پی دی اف را دریافت نمایید

آقاجری، سیدهاشم (1382). "انقطاع نسل‌ها- انسداد نسل‌ها". نگاهی به پدیدۀ گسست نسل‌ها، رویکرد فلسفی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، سیاسی، تاریخی و ادبی به پدیدۀ شکاف نسلی. به اهتمام علی‌اکبر علیخانی، تهران: پژوهشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
بی‌من، ویلیام (1386). زبان، منزلت و قدرت در ایران. ترجمۀ رضا مقدم‌کیا، تهران: نشر نی.
ترادگیل، پیتر (1376). زبان‌شناسی اجتماعی، درآمدی بر زبان و جامعه. ترجمۀ محمد طباطبایی، تهران: آگه.
توسلی، غلامعباس (1382). "زمینه‌های اجتماعی گسست نسلی در ایران". نگاهی به پدیدۀ گسست نسل‌ها، رویکرد فلسفی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، سیاسی، تاریخی و ادبی به پدیدۀ شکاف نسلی. به اهتمام علی‌اکبر علیخانی، تهران: پژوهشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
توکلی، مهناز (1382). "بررسی ویژگی‌های دو نسل در چارچوب نظام ارزشی". نگاهی به پدیدۀ گسست نسل‌ها، رویکرد فلسفی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، سیاسی، تاریخی و ادبی به پدیدۀ شکاف نسلی. به اهتمام علی‌اکبر علیخانی، تهران: پژوهشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
سریع‌القلم، محمود (1382). "ویژگی‌ها، افکار و پیامدهای ظهور نسل سوم نخبگان در ایران". نگاهی به پدیدۀ گسست نسل‌ها، رویکرد فلسفی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، سیاسی، تاریخی و ادبی به پدیدۀ شکاف نسلی. به اهتمام علی‌اکبر علیخانی، تهران: پژوهشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
سمائی، سیدمهدی (1382). فرهنگ لغات زبان مخفی (با مقدمه‌ای درباره جامعه‌شناسی زبان)، تهران: نشر مرکز.
فیرحی، داوود (1382). "ملاک‌های سیلان یا انقطاع نسل‌ها در ایران". نگاهی به پدیدۀ گسست نسل‌ها، رویکرد فلسفی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، سیاسی، تاریخی و ادبی به پدیدۀ شکاف نسلی. به اهتمام علی‌اکبر علیخانی، تهران: پژوهشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
قادری، علی (1389). شکاف نسل‌ها، بررسی جامعه‌شناختی فاصلۀ نسل‌ها از انقلاب اسلامی تاکنون، شاهین‌شهر: مکاتیب.
معیدفر، سعید (1383). "شکاف نسلی یا گسست نسلی (بررسی شکاف نسلی در ایران)". نامۀ علوم اجتماعی، ش. 24، تهران: دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

Archer, C. (2001). “Culture bump and beyond”. in Valdes, J. M. (ed): Culture bound: Bringing the culture gap in the language teaching classroom. Cambridge: Cambridge University Press. 170-178.
Lado, R. (2001). “How to compare two cultures”. in Valdes, J. M. (ed): Culture bound: Bringing the culture gap in the language teaching classroom. Cambridge: Cambridge University Press. 52-63.
Lehmann, P. Winfred (1992). Historical linguistics. London and New York: Routledge.
Morain, G. (2001). “Kinesics and cross- cultural understanding”. inValdes, J. M. (ed): Culture bound: Bringing the culture gap in the language teaching classroom. Cambridge: Cambridge University Press. 46-76.