توصیف و تحلیل نقش‌گرایانۀ آغازگر از منظرِ رویکرد هلیدی، در متن کتاب‌های فارسی و انشای دانش‌آموزان دبستان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دکترای زبان شناسی همگانی

چکیده

در این پژوهش، پیکره‌ای از زبان فارسی، براساس آراء هلیدی (2004)، تحلیل شده است. در انجام این پژوهش، دو هدف و پرسش کلی موردنظر بوده است: نخست آن‌که آیا ادعاهای مطرح در دستور نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی، به‌ویژه در کاربرد انواع آغازگر، بر پیکرۀ گردآوری‌شده از زبان فارسی قابل انطباق است یا خیر. دوم آن‌که آیا به‌کمک یافته‌های این پژوهش می‌توان ضرورت توجه به دستاوردهای نوین زبان‌شناسی را، در تدوین کتاب‌های درسیِ مربوط به آموزش زبان اول و نیز در بهبود کیفیِ مهارت نوشتاریِ دانش‌آموزان، توجیه کرد. این پژوهش علاوه‌بر یافتن پاسخ این پرسش‌ها، به نتایج و اهداف دیگری نیز دست یافته است.



 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Hallidayan Functional Description and Analysis of Theme in Persian Primary School Textbooks and Students’ Compositions

نویسنده [English]

  • Farzin Fahimnia
چکیده [English]

This paper reports a study carried out to find answers to the following general questions: Is the analysis utilized in the Hallidayan Systemic Functional Grammar, concerning different types of themes in particular, fully applicable to Persian primary school textbooks and students’ compositions or not? Secondly, is it necessary to apply the findings of modern linguistics to L1 textbooks and to developing students’ writing skills?  For this purpose, a Persian language corpus was analyzed based on Halliday (2004). In addition to answering these questions, this research achieved further findings.        

کلیدواژه‌ها [English]

  • Systemic Functional Grammar (SFG)
  • textual metafunction
  • Theme
  • simple/multiple theme
  • unmarked/marked theme

فایل پی دی اف را دریافت نمایید.

 
پهلوان‏نژاد، محمدرضا. (1383). توصیف و تحلیل ساختمان بند زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ نقش‏گرای نظام‏مند هلیدی. رسالۀ دکتری زبان‏شناسی، دانشگاه فردوسی. ## فارسی بخوانیم، چهارم دبستان. (1385). تهران: ادارۀ کل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی. ## فارسی بخوانیم، پنجم دبستان. (1385). تهران: ادارۀ کل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی. ## فهیم‌نیا، فرزین. (1381). مشکلات آموزش و یادگیری خط فارسی در دانش‌آموزان سال دوم ابتدایی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ## کاوسی‌نژاد، سهیلا. (1381). ساخت مبتدا ـ خبری در زبان فارسی و اهمیت آن در ایجاد انسجام در متن: نگرشی نقش‏گرا. رسالۀ دکتری زبان‏شناسی، دانشگاه تهران. ## Berry, M. (1995). "Thematic options and success in writing". In: M. Ghadessy (ed.), Thematic Development in English texts. London: Pinter, 55-84. ## Cloran, C. (1995). "Defining and relating text segments: Subject and Theme in Discourse". In: R. Hasan & P. H. Fries (eds.), On Subject and Theme: A Discourse Functional Perspective. Amsterdam: John Benjamins, 361-403. ## Fries, P. H. (1995a). "A personal view of Theme". In: M. Ghadessy (ed.). Thematic Development in English Texts. London: Pinter, 1-19. ## Fries, P. H.  (1995b). "Themes, Methods of Development, and Texts". In: R. Hasan & P. H. Fries. (eds.). On Subject and Theme: A Discourse Functional Perspective. Amsterdam: John Benjamins, 317-359. ## Halliday, M. A. K. (2004). An Introduction to Functional Grammar. 3rd ed. revised by C. Matthiessen. London: Arnold. ## Hasan, R. & P. H. Fries. (eds.). (1995). "Reflections on Subject and Theme: An Introduction" On Subject and Theme: A Discourse Functional Perspective. Amsterdam: John Benjamins. xiii – xiv. ## Thompson, G. (2004). Introducing Functional Grammar.2nd ed. London: Arnold.